JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH


JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH
TAHUN 2012

PANDUAN TUGAS

  1. Memastikan matlamat dan objektif akademik sekolah tercapai.

  1. Mewujudkan suasana  pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

  1. Mencadangkan, membina dan mengurus bahan-bahan bantuan mengajar.

  1. Membuat penilaian tentang prestasi pembelajaran.

  1. Menetapkan garis panduan penyediaan rancangan kerja.

  1. Merancang strategi pengajaran dan pembelajaran.

  1. Menentukan pembahagian masa bagi penyediaan jadual waktu.

  1. Mengadakan mesyuarat.

  1. Meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran bagi meninggikan lagi prestasi pelajar.

  1. Merancang dan melaksanakan kelas pemulihan dan bimbingan.

  1. Mengesan dan memastikan supaya  sukatan dan perancangan pelajaran  dilaksanakan dengan sempurna.

  1. Merancang kursus dan pendedahan kepada kakitangan akademik mengenai perkara baru dalam pendidikan.

  1. Menyebar bahan-bahan bacaan dan maklumat mengenai pendidikan kepada guru.

  1. Mengkaji analisis keputusan UPSR dan peperiksaan dalaman dan 

  1. merangka program jangka pendek dan jangka panjang mengatasi   elemahan.

  1. Mengkaji dan menilai buku-buku teks dan buku tambahan yang  digunakan oleh pelajar-pelajar untuk menentukan kesesuaian dan  

  1. membuat pembetulan jika terdapat kesalahan.

  1. Berusaha untuk memperbanyakkan bahan pendidikan di sekolah.

  1. Memberi panduan kepada guru-guru mata pelajaran.

  1. Menggalakkan guru-guru menggunakan komputer  serta internet dalam pengajaran dan  pembelajaran.

  1. Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan Guru Besar dari semasa ke semasa.






    JAWATANKUASA PANITIA  MATA PELAJARAN

                                    1.  PANITIA  BAHASA  MELAYU

KETUA PANITIA
:
PN.  ROSNITA BT YAKIN
SETIAUSAHA
:
PN.
AJK
:
SEMUA GURU  BAHASA  MELAYU

                                    2.   PANITIA  BAHASA  INGGERIS

KETUA PANITIA
:
EN. MOHD SABRI BIN JASNEY
SETIAUSAHA
:
PN. NOR AZIMAH BT MOHD ASHARI
AJK
:
SEMUA GURU  BAHASA  INGGERIS

                                     3.   PANITIA  MATEMATIK

KETUA PANITIA
:
EN. MOHAMAD BIN ISMAIL
SETIAUSAHA
:
PN. CHE NORIHA BT NGAH
AJK
:
SEMUA GURU  MATEMATIK

                        4.  PANITIA  SAINS

KETUA PANITIA
:
PN. ASMAH YATI BT AWANG
SETIAUSAHA
:
PN. NOREZAM BT HAROM
AJK
:
SEMUA GURU SAINS

                                    5.  PANITIA PENDIDIKAN ISLAM

KETUA PANITIA
:
PN. AZIAH BINTI MOHD
SETIAUSAHA
:
PN. CHE RAMLAH BT DOLLAH
AJK
:
SEMUA GURU PENDIDIKAN ISLAM

                                    6.          PANITIA PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

KETUA PANITIA
:
EN. MOHD ZUBI B AWANG
SETIAUSAHA
:
PN.  SENANA BT SULAIMAN
AJK
:
SEMUA GURU PEND. JASMANI &KESIHATAN

           


                                    7.         PANITIA PENDIDIKAN SENI VISUAL

KETUA PANITIA
:
PN. CHE NORIHA BT NGAH
SETIAUSAHA
:
PN. ASMAH YATI BT AWANG
AJK
:
SEMUA GURU PENDIDIKAN SENI VISUAL

                         8. PANITIA PENDIDIKAN MUZIK 
  
KETUA PANITIA
:
EN. RUSSLAN B ABU BAKAR
SETIAUSAHA
:
PN. EZA HADZARIAH BT MOHD OMAR
AJK
:
SEMUA GURU PENDIDIKAN MUZIK




9.       PANITIA PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN

KETUA PANITIA
:
EN. ZAINAL IZUDDIN BIN ARIFFIN
SETIAUSAHA
:
PN. KARTINI BT ABU HITAM
AJK
:
SEMUA GURU PEND. SIVIK

                        10.  PANITIA  KEMAHIRAN HIDUP

KETUA PANITIA
:
PN. EZA HADZARIAH BT MOHD OMAR
SETIAUSAHA
:
EN. MALEK BIN MUDA
AJK
:
SEMUA GURU KEMAHIRAN HIDUP

                        11. PANITIA  KAJIAN  TEMPATAN

KETUA PANITIA
:
EN. MOHD MASTAZARI BIN NGAH
SETIAUSAHA
:
PN. HASIMAH BT ABU BAKAR
AJK
:
SEMUA GURU KAJIAN TEMPATAN

                         12. PANITIA  BAHASA ARAB

KETUA PANITIA
:
PN. WAN NAIMAH BT WAN SULONG
SETIAUSAHA
:
TN. HJ RAMLI BIN OMAR
AJK
:
SEMUA GURU PENDIDIKAN ISLAM &  j-QAF






1. JAWATANKUASA PEPERIKSAAN DAN PENILAIAN

                 1 .1   PEPERIKSAAN  AWAM /UPSR
PENYELARAS
:
EN. MALEK BIN MUDA
SETIAUSAHA
:
PN KARTINI BINTI  ABU HITAM
AJK
:
PN. ROSNITA        - BM     PN. JAURIAH   -  AI

:
EN. MOHAMAD    - MT      EN. MOHD SABRI   - BI

:
PN. ASMAH YATI  - SN
   


           

                      PANDUAN TUGAS
1.        Memasukkan data pelajar ke dalam komputer dan membuat salinan kepada JPN, Lembaga Pepepriksaan dan sekolah.
2.        Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan serta menjalankan aktiviti bersesuaian dengan prestasi pelajar.
3.        Merancang dan menyediakan jadual aktiviti tahunan projek kecemerlangan  UPSR 
4         Mempengerusikan mesyuarat projek kecemerlangan UPSR.
5         Memberi penerangan tentang hal-hal berkaitan mengenai peperiksaan kepada guru kelas.
6         Mengedarkan borang-borang kemasukan peperiksaan ( borang sekolah/ borang sementara ) untuk diisikan oleh pelajar dengan kerjasama guru kelas.
7         Menghadiri taklimat peperiksaan yang berkaitan yang biasanya diberikan oleh JPN dan Lembaga Peperiksaaan dan sekolah.
8         Mengumpul dan menyemak  borang-borang kemasukan ( borang sementara) dengan kerjasama guru kelas.
9         Mengisi borang komputer kemasukan calon peperiksaan UPSR.
10      Menguruskan borang-borang .yang berkaitan dengan peperiksaan UPSR;
a.        Analisis kertas soalan
b.       Borang kewangan
c.        Borang keterangan pelajar yang tidak  memiliki kad pengenalan.
d.       Borang-borang lain yang berkaitan
11      Menentukan bilik-bilik darjah yang akan digunakan sebagai bilik  peperiksaan   bertulis dan lisan.
12      Menyediakan pelan tempat duduk calon bagi bilik peperiksaan dalam 4 salinan 
13. Menyediakan label meja calon yang ditampal di atas meja.
14. Menyediakan perkara-perkara berikut untuk peperiksaan;
a.  Almari              b.  Jam dinding            c.  Cop sekolah/lakri
d.  Kapur               e.  Pemadam                f.  Lain-lain

                    15. Menyediakan papan tunjuk arah untuk digunakan semasa peperiksaan.
                                       16. Menyelaraskan pengurusan dan perjalanan aktiviti bimbingan, pengayaan dan     
                           pemulihan untuk kecemerlangan UPSR
                                                   17. Menganalisa kejayaan dan kegagalan dari masa ke semasa.


 1.2  PEPERIKSAAN  DALAMAN DAN  E- Pantau

PENYELARAS
:
EN. MOHD RAEZ B MUZAMEL
SETIAUSAHA
:
PN. WAN NORHALIZA BT WAN IBRAHIM
AJK
:
SEMUA  PENYELARAS TAHUN & SEMUA GURU M/PEL

  PANDUAN TUGAS
1.        Menyediakan jadual waktu peperiksaan peringkat sekolah.
2.        Menguruskan percetakan, pembahagian tempat  penyimpanan kertas soalan          dan juga kertas jawapan.
3.        Memastikan keselamatan  bilik dan kertas  soalan terkawal.
4.        Memastikan kertas soalan bagi semua subjek dibilang oleh penyelaras tahun secukupnya mengikut bilangan murid, menulis mata pelajaran, tahun, guru       pengawas , guru pemeriksa , masa dan tarikh ujian dan disimpan di atas rak yang disediakan.
5.        Menyimpan setiap satu naskhah semua soalan sebagai bank soalan dan rujukan dan disimpan dalam fail mengikut subjek dan tahun.
6.        Memastikan skema jawapan diberi kepada semua guru mata pelajaran selepas kertas itu dijawab oleh murid.
7.        Membuat analisis  setiap keputusan markah peperiksaan untuk e-pantau
8.        Menetapkan tarikh penyerahan markah  setiap ujian  oleh semua guru mata pelajaran untuk dimasukkan ke dalam komputer dan urusan E-pantau

         2.  JAWATANKUASA INDUK  PUSAT SUMBER  SEKOLAH

PENASIHAT
:
EN. RASHID BIN YAHYA                         –  GURU BESAR
PENGERUSI
:
PN. FADZILAH BINTI YASIN                   – GPK I
NAIB PENGERUSI 1
:
PN HJH NOR`AINI BT MOHD NORDIN – GPK HEM
NAIB PENGERUSI 2
:
TN HJ MOHD NASIR BIN NGAH             – GPK KOKO
PENYELARAS
:
PN. NOREZAM BIN HAROM
AJK
:
PN. SENANA BT  SULAIMAN                     - BAHASA MELAYU

:
EN. MOHD SABRI BIN JASNEY                    - B. INGGERIS            

:
PN ASMAH YATI BT AWANG                    - SAINS

:
PN. HASIMAH BT ABU BAKAR                  - MATEMATIK






         3.   JAWATANKUASA KERJA  PUSAT SUMBER  SEKOLAH

PENASIHAT
:
EN. RASHID BIN YAHYA                         –  GURU BESAR
PENGERUSI
:
PN. FADZILAH BINTI YASIN                     – GPK I
NAIB PENGERUSI 1
:
PN. HJH NOR`AINI BT MOHD NORDIN  – GPK HEM
NAIB PENGERUSI 2
:
TN. HJ MOHD NASIR BIN NGAH              – GPK KOKO
PENYELARAS
:
PN. NOREZAM BIN HAROM
AJK
:
PN. ROSNITA BT YAKIN                             – PROGRAM NILAM

:
PN. KUNTOM BT WAHAB                           – BILIK TAYANGAN

:
PN. NOREZAM BT HAROM                         - PERPUSTAKAAN

:
PN. CHE RAMLAH BT DOLLAH                  - BILIK BBM

:
EN. MALEK BIN MUDA                              – MAKMAL KOMPUTER / ICT


         3.1  PERPUSTAKAAN SEKOLAH

KETUA
:
PN. NOREZAM BT HAROM
SETIAUSAHA
:
CIKGU  X
AJK
:
PN. SENANA BT  SULAIMAN                     

:
PN ASMAH YATI BT AWANG                    

:
PN. HASIMAH BT ABU BAKAR                 


         3.2  BILIK  TAYANGAN

KETUA
:
PN. KUNTOM BT WAHAB
SETIAUSAHA
:
PN. SAKINAH BT IBRAHIM
AJK
:
EN. MOHD RAEZ B MUZAMEL

:
EN. MOHAMAD BIN ISMAIL

:
TN. HJ MUHAMMAD BIN KHATEB NGAH

      
         3.3  BILIK BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM)

KETUA
:
PN. CHE RAMLAH BT DOLLAH
SETIAUSAHA
:
PN. KARTINI BT ABU HITAM
AJK
:
SEMUA  KETUA PANITIA MATA PELAJARAN

     

         3.4  MAKMAL KOMPUTER

KETUA
:
EN. MALEK B MUDA
SETIAUSAHA
:
PN. EZA HADZARIAH BT MOHD OMAR
AJK
:
TN. HJ RAMLI BIN OMAR

:
EN. MOHD RAEZ B MUZAMEL

:
PN. KARTINI BT ABU HITAM

:
EN. MOHD MASTAZARI BIN NGAH
                                                                                                                                               
PANDUAN TUGAS
  1. Menyediakan perancangan jangka panjang dan jangka pendek PSS.
  2. Memperbanyakkan koleksi bahan bacaan di PSS.
  3. Mempertingkatkan penggunaan PSS dengan penyediaan jadual penggunaan yang tersusun  kemas .
  4. Memastikan kelengkapan PSS mencukupi dan keselesaan penggunaannya..
  5. Memaastikan pengurusan PSS berjalan lancar.
  6. Pengagihan beban tugas yang seimbang.
  7. Merancang kursus dan bengkel dalam dan luar untuk guru dan  pelajar PSS.
  8. Penyebaran maklumat kepada guru dan pelajar mengenai PSS dan penggunaannya.
  9. Memastikan buku stok dikemaskini sentiasa.
  10. Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan PSS.
  11. Memastikan peraturan PSS dilaksanakan dan dipatuhi.
  12. Merancang aktiviti dan melaksanakannya.
  13. Menilai perjalanan PSS dan membuat tindakan susulan.
  14. Memastikan keselamatan semua bahan bantuan mengajar yang  menggunakan elektrik.
  15. Mengedarkan maklumat terkini tentang ICT dan menjadi pakar rujuk kepada guru dalam pengajaran dan pembelajaran  menggunakan computer..
  16. Menguruskan maklmal komputer dan bilik-bilik komputer dengan berkesan supaya 
      sentiasa  ceria, teratur dan sistematik.
  1. Menyediakan laporan dan mengemaskini maklumat sepanjang masa kepada Guru Besar,  PPD,  Nazir, JPN dan Kementerian.
  2. Menjalankan tugas yang diarahkan oleh Guru Besar dari masa ke  semasa

 
         4.   JAWATANKUASA PROGRAM  LINUS

KETUA
:
PN. BAIMAH BT SULAIMAN
SETIAUSAHA
:
PN.CHE NORIHA BT NGAH
AJK
:
SEMUA GURU TAHUN SATU DAN TAHUN DUA

PANDUAN TUGAS

1.               Mengenalpasti masalah kelemahan pelajar dan mencari langkah-langkah untuk mengatasinya
2.               Mengadakan program untuk mengatasi kelemahan pelajar
3.               Menganalisa prestasi pelajar dari masa ke semasa
4.               Mengadakan penyimpanan rekod dan data semua pelajar dalam sisitem fail.

          5.   JAWATANKUASA  PROGRAM  PEMULIHAN KHAS

KETUA
:
EN. AHMAD B MOHAMAD
SETIAUSAHA
:
PN. BAIMAH BT SULAIMAN
AJK
:
PN. KUNTOM BT WAHAB

:
EN. MOHD ZUBI B AWANG

:
PN. RAMLAH BT MOHAMAD
                          
PANDUAN TUGAS

1.               Mengenalpasti masalah kelemahan pelajar dan mencari langkah-langkah untuk mengatasinya
2.               Mengadakan program untuk mengatasi kelemahan pelajar
3.               Menganalisa prestasi pelajar dari masa ke semasa
4.               Mengadakan penyimpanan rekod dan data semua pelajar dalam sisitem fail.
   
                 6.  JAWATANKUASA  PRA SEKOLAH

PENGERUSI
:
EN. RASHID BIN YAHYA      –  GURU BESAR
NAIB PENGERUSI
:
PN FADZILAH BINTI YASIN – GPK I
SETIAUSAHA
:
PN NOOR `ADN BINTI  MUHAMMAD
PEN. SETIAUSAHA
:
EN ZAIMI BIN MOHAMAD
AJK
:
PN HJH NOR’AINI BT MOHD NORDIN

:
PN NOOR HAYATI  BINTI MOHD NOOR

:
PN YATIMAH BINTI MUDA

:
PN. WAN NORISA BT WAN ABDULLAH

:
PN. NOR AZLINA BT JAFAR

PANDUAN TUGAS

1.       Mengajar dan membimbing murid pra sekolah
2.       Mengikuti / melaksanakan semua program berdasarkan arahan JPN, PPD dan sekolah.
3.       Memastikan keselamatan murid pra sekolah





       
                        7.   JAWATANKUASA  PPSMI/ETeMS / MBMMBI

KETUA
:
PN. BAIMAH  BT  SULAIMAN
SETIAUSAHA
:
EN. MOHD RAEZ B MUZAMEL
AJK
:
SEMUA GURU PPSMI

PANDUAN TUGAS
1.       Menjalankan program / aktiviti yang disaran / diarah oleh KPM, JPN, PPD dan sekolah.
2.       Mengadakan jadual program dan dokumentasi yang sepatutnya.
3.       Menjalankan arahan Guru Besar dari masa ke semasa.

                        8.  JAWATANKUASA  PROGRAM J -QAF

KETUA
:
TN. HJ RAMLI B OMAR
SETIAUSAHA
:
PN. SAKINAH  BT  IBRAHIM
AHLI JAWATANKUASA
:
PN. WAN NORHALIZA BT WAN IBRAHIM

:
PN. WAN NAIMAH  BT  WAN SULONG

              
  9.  JAWATANKUASA  BUKU LAPORAN PRESTASI MURID      

PENASIHAT
:
EN. RASHID BIN YAHYA      –  GURU BESAR
PENGERUSI
:
PN FADZILAH BINTI YASIN – GPK I
NAIB PENGERUSI  1
:
PN HJH NOR`AINI BT MOHD NORDIN - GPK HEM
NAIB PENGERUSI  2
:
TN HJ MOHD NASIR BIN NGAH - GPK KURIKULUM
SETIAUSAHA
:
PN. JAURIAH  BT  NIK
PEN. SETIAUSAHA
:
EN. MOHD RAEZ  BIN  MUZAMEL
AJK
:
SEMUA GURU KELAS

  PANDUAN TUGAS
1.       Memastikan semua murid ada buku laporan prestasi
2.       Memastikan semua guru kelas merekodkan semua markah ujiam di dalam buku rekod laporan dan ditandatangani oleh  guru kelas, Guru Besar / GPK / dan ibubapa /penjaga murid.
3.       Buku Laporan Prestasi hendaklah disimpan di dalam fail peribadi murid.






     
                10.   JAWATAN KUASA PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)

PENGERUSI
:
EN. RASHID BIN YAHYA        –  GURU BESAR
NAIB PENGERUSI
:
PN FADZILAH BINTI YASIN – GPK I
SETIAUSAHA
:
PN. ROSNITA BT YAKIN
PEN.SETIAUSAHA
:
PN. ASMAH YATI BT  AWANG
AJK
:
PN. AZIAH BT MOHD

:
CIKGU X

:
PN. SENANA BT SULAIMAN
 
11.  JAWATANKUASA JADUAL WAKTU

PENGERUSI
:
EN. RASHID BIN YAHYA        –  GURU BESAR
NAIB PENGERUSI   1
:
PN FADZILAH BINTI YASIN – GPK I
NAIB PENGERUSI   2
:
PN HJH NOR`AINI BT MOHD NORDIN- GPK HEM
NAIB PENGERUSI   3
:
TN HJ MOHD NASIR BIN NGAH - GPK KO
PENYELARAS
:
EN. MALEK BIN MUDA
SETIAUSAHA
:
EN. MOHD MASTAZARI BIN NGAH
AJK
:
PN. KUNTOM BT WAHAB


PN. WAN NAIMAH BT WAN SULONG


PN. JAURIAH BT  NIK

PANDUAN TUGAS
1.             Menentukan bilangan kelas dan kelayakan guru.
2.             Menyediakan peruntukan waktu  mengajar mengikut mata pelajaran.
3.             Pengagihan mata pelajaran dan bilangan waktu yang sesuai.
4.             Menentukan kesesuaian masa untuk mata pelajaran tertentu.
5.             Menentukan penggunakan bengkel , makmal dan padang.
6.             Menentukan corak jadual waktu yang digunakan seperti jadual  waktu  anjal dan jadual waktu    
     blok.
7.             Menentukan guru kelas berdasarkan kelas yang diajar.
8.             Memastikan jadual waktu induk dan persendirian disediakan  pada waktu    tertentu.
9.             Membuat pindaan jika perlu.
10.                Memastikan  salinan jadual waktu dihantar kepada Guru Besar dan dipaparkan  untuk
        makluman semua
11.                Berusaha menggunakan komputer dalam pengurusan jadual waktu.
12.                Membantu menguruskan jadual ganti bagi guru yang tidak hadir  ke sekolah
13.                Menyediakan jadual ganti bagi guru-guru yang tidak dapat hadir ke sekolah atau menghadiri 
        kursus / mesyuarat / taklimat.


12.                    JAWATANKUASA LADAP

PENGERUSI
:
EN. RASHID BIN YAHYA                        
- GURU BESAR
TIMB. PENGERUSI
:
PN. FADZILAH BINTI YASIN
- GPK 1
SETIAUSAHA
:
PN. HASIMAH BINTI ABU BAKAR
-  Ketua Panitia MT
PEN. SETIAUSAHA
:
EN. MOHD MASTAZARI BIN NGAH
- Guru Data
AJK
:
PN. HJH. NOR`AINI  BT  MOHD NORDIN
- GPK HEM

:
TN HJ. MOHD NASIR BIN NGAH
- GPK KO

:
PN. WAN NORISA BT  WAN ABDULLAH
- PEM. TADBIR

:
PN. KUNTOM BINTI  WAHAB
- Ketua Panitia BM

:
TN. HJ. MUHAMMAD BIN KHATEB NGAH
- Ketua Panitia BI

:
PN. ASMAH YATI BT AWANG
- Ketua Panitia SN

:
PN. AZIAH BINTI MOHD
- Ketua Panitia  AI

:
PN. RAMLAH BINTI MOHAMAD
- Guru Bimb & Kaunseling

:
PN. NOREZAM BT HAROM
- Guru Media Perpustakaan

:
EN. RUSSLAN BIN ABU BAKAR
- S/U Badan Kebajikan Guru &  Kakitangan




  1.  JAWATANKUASA PROGRAM PENDIDIKAN TERENGGANU TERBILANG  (PTT)

PENGERUSI
:
EN. RASHID BIN YAHYA      –  GURU BESAR
NAIB PENGERUSI   1
:
PN FADZILAH BINTI YASIN – GPK I
NAIB PENGERUSI   2
:
PN HJH NOR`AINI BT MOHD NORDIN- GPK HEM
NAIB PENGERUSI   3
:
TN HJ MOHD NASIR BIN NGAH - GPK KO
PENYELARAS
:
EN. MOHD MASTAZARI  BIN NGAH
SETIAUSAHA
:
PN. NOREZAM BT HAROM
AJK
:
PN. ASMAH YATI BT AWANG

:
EN. MOHAMADA BIN ISMAIL

:
PN. WAN NORISA BT WAN ABDULLAH

PANDUAN TUGAS
1.       Menyelaras aktiviti kecemerlangan pendidikan
2.       Menyediakan jadual aktiviti dan senarai guru-guru yangn terlibat.
3.       Menyediakan bahan yang bersesuaian dengan program.
4.       Mengadakan makanan yang setimpal dan bersesuaian dengan peruntukan



Assalamualakum & Salam 1 Malaysia...

Terima Kasih Kerana Sudi Melayari Portal Rasmi Sekolah Kebangsaan Pulau Bahagia...Pelbagai Maklumat Di Sekolah Kami Akan Dimaklumkan di portal ini, Bukan Semua Maklumat Atau Informasi Di Portal Ini Adalah Tepat,Kami Memohon Maaf Jika Portal Kami Mengandungi Bahan Atau Artikel Yang Tidak Tepat,Sebarang Kesulitan Amat Dikesali..Jikalau Anda Mempunyai Sebarang Masalah,Boleh la Menanyakan Masalah Itu Kepada Email skpb.ppdkt@gmail.com..Atau Hubungi Sekolah.Sila Tekan Butan Hubungi Kami Di Sebelah Kanan Anda